What counts a wasting? – Passenger informants in
the capital and in Debrecen
In Debrecen they spent 172
million forints for passenger informants for the tram number 1, in Budapest for
the former called „szentendrei” (now it’s called H5) local train’s passenger
informants they spent 100 million forints. In Debrecen now it’s just shows the
time, but in the capital it’s working properly. Yet they have criminal
procedure in the case of the latter (Budapest) as the part of the BKV case, and
in Debrecen they spend another 100 million forints for the resurrection of the
system.
The passenger informant’s system of the local train of
Szentendre became one of the emblem of the BKV case, after Balogh Zsolt, the
former proxy CEO of BKV stated in the right sided media and for the
investigations that he was forced for the disbursement of this device which was
carried out crappy. The setting-up was made by the CC Soft Ltd, which because
of the case already decayed. The earlier inside documents of the BKV traversed
the statements of Balogh, but at the court the former leader of the BKV didn’t
remember for this business as it was unneeded and wasting.
(source:
origo.hu)
According to the BKV’s documents the passenger
informant’s system in the time of the tryout worked well, and the devices still
helpful for the passengers of the local train of Szentendre. Even so the
counsel prosecuted the settlement of the system, what the accusation
valued/rated unneeded and wasting procurement. Vainly the authorities got the
files which can traverse the unneeded part, because of this a few of the people
of this case still has to go to the court. The CEO of the contractor’s company
wasn’t questioned during the process, though he was offered himself to the
investigations in his media statements.
At the same time now the people of Debrecen are not
served by the passenger informant for the tram number 1. Currently not just
they don’t know the arrival of the trams but the columns of the DKV’S (Public
Transportation of Debrecen) passenger informants didn’t even show the right
time. For this system they spent 172 million forints a few years ago, from this
amount they set up the displays and the columns in the stops, together with the
laying of the optical cable.
The informatics system is obsolete, so they have to
change them – stated Nagy Attila (CEO of the DKV) to the Dehir.hu in the
beginning of the year. The columns and the cables are staying; they change the
displays and the software. Besides this they place 5 new columns and they
change the passenger informants in the vehicles, the trams and the trolley-buses
are getting a fair LED display for their windshield. For this updating they won
100 million forints at the tender of the Regional Operational Program, for what
the DKV gives another 25 million forints.
The ideas were that they will finish the resurrection
works until the end of 2012, but there was no suitable applicant for the
informatics tasks, because of this they write another tender for the updating
where the possible applicants can apply until the 21st of December. So the
people of Debrecen can have a functioning passenger informant system in the
beginning of 2013 the earliest. Although the set-ups are not working since more
than a year, there didn’t even occur that anyone made a mistake, perhaps that a
crime would had happen. As in Debrecen the system is not working, in Budapest
it is working.
Source: http://hagyodosszie.blog.hu/2012/11/14/mi_minosul_pazarlasnak_utastajekoztato_rendszerek_a_fovarosban_es_debrecenben
Source: http://hagyodosszie.blog.hu/2012/11/14/mi_minosul_pazarlasnak_utastajekoztato_rendszerek_a_fovarosban_es_debrecenben
Original:
Debrecenben 172 millió forintért csináltak az 1-es
villamosnak utastájékoztató rendszert, Budapesten az egykori szentendrei, mára
H5-össé keresztelt HÉV pályáján kiépítettre 100 millió forintot költöttek. A
debreceni már csak az időt mutatja, a fővárosi viszont működik rendesen. Mégis
ez utóbbi ügyében zajlik büntetőeljárás a BKV-ügy részeként, Debrecenben pedig
elköltenek újabb 100 millió forintot a rendszer felújítására.
A BKV-ügy egyik
emblémája lett a szentendrei HÉV utastájékoztató rendszere, miután Balogh
Zsolt, a BKV egykori megbízott vezérigazgatója azt állította több jobboldali
sajtóorgánumnak, illetve a hatóságoknak is, hogy a silány módon kivitelezett
eszköz kifizetésére kényszerítették. A berendezéseket az azóta az ügy miatt
tönkrement CC Soft Kft. állította fel. A BKV korábbi belső iratai cáfolják
Balogh említett állításait, de a bíróságon már maga a BKV egykori vezetője sem
úgy emlékezett az ügyletre, mint egy szükségtelen és pazarló beszerzésre.
A BKV dokumentumai
szerint az utastájékoztató rendszer a próbaüzem során 99,9 százalékban jól
működött, és a berendezések most is segítik a szentendrei HÉV utasait. Ennek
ellenére az ügyészség vádat emelt a rendszer telepítése miatt, amit a
vádhatóság szükségtelen, pazarló beszerzésként értékelt. S hiába szerezték be a
hatóságok a szükségtelenséget cáfoló aktákat, ugyanis emiatt is járhatnak
bíróságra az ügy egyes szereplői. A kivetelező cég ügyvezetőjét ugyanis az
eljárás során nem hallgatták ki, noha maga is ajánlkozott sajtónyilatkozataiban
a hatóságoknak.
Nem szolgálja
ugyanakkor jelenleg a debrecenieket az 1-es villamoshoz kiépített
utastájékoztató. Jelenleg nemhogy a villamosok érkezését, de még a pontos időt
sem mutatják a DKV utastájékoztató oszlopai. A rendszerre néhány évvel ezelőtt
172 millió forintot költöttek, ebből az összegből állították fel a kijelzőket
és a korhű oszlopokat a megállókban, valamint fektették le az optikai
kábeleket.
Az informatikai
rendszer azonban elavult, ezért azt le kell cserélni – nyilatkozta még az év
elején a Dehir.hu-nak Nagy Attila, a DKV vezérigazgatója. Az oszlopok és a
kábelek maradnak, a kijelzőket és a szoftvert cserélik le. Emellett öt új
oszlopot is kihelyeznek, és a járműveken is lecserélik az utastájékoztató
rendszert; a villamosok és a trolik is jól olvasható LED kijelzőket kapnak a
szélvédőkre. A korszerűsítésre csaknem 100 millió forintot nyert a cég a
Regionális Operatív Program pályázatán, melyhez a DKV még 25 millió forinttal
járul hozzá.
Az elképzelések arról
szóltak, hogy még 2012 év végéig elvégzik a felújítási munkákat, de nem akadt
megfelelő jelentkező az informatikai feladatokra, ezért nemrégiben újabb
pályázatot írtak ki korszerűsítésre, amelyre december 21-ig jelentkezhetnek a
lehetséges kivitelezők. Így legkorábban 2013 elején lehet működő utastájékoztató
rendszere a debrecenieknek. Bár több mint egy éve nem működnek a berendezések,
ott fel se merült, hogy bárki is hibázott, netán hogy bűncselekmény történt
volna. Pedig Debrecenben nem működik a rendszer, Budapesten pedig igen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése